VAN GROTE ERGERNIS NAAR HANDIGE SERVICE

Door Alies Hoogstra | 12 April 2018

Verpleegkundigen zochten zich een breuk en de medewerkers van de Medische Hulpmiddelen Service liepen zich de blaren op de voeten. Want niemand wist precies waar alle infuuspompen en bedden waren. Dat kostte veel tijd, er werden onnodig spullen bijgekocht en het onderhoud liep niet op rolletjes. Dat moet anders, dachten Martijn de Vries en Joop Grit.

Verpleegafdelingen beheerden hun eigen spullen. Als ze iets tekort kwamen, moesten ze talloze telefoontjes plegen om ergens een extra bed of infuuspomp op te duikelen. Sommigen hamsterden daarom uit voorzorg. “Ieder jaar werden er infuuspompen bijgekocht, terwijl 60 procent ondergebruikt ergens naast een bed of in de berging stond”, vertelt Joop Grit, een projectleider bij Medische Technologie. “En op sommige gangen stonden bedden, dat zorgde voor onveilige situaties”, weet Martijn de Vries, co√∂rdinator van de Medische Hulpmiddelen Service.

Afbeelding 1

Ze hadden geen overzicht over de spullen waardoor ook het onderhoud lastig verliep. “Alle bedden moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen. Twee keer per week komt hier een monteur die dan 15 bedden doet”, vertelt Martin. “Wij moesten alle afdelingen langs todat we genoeg bedden hadden verzameld. Tijdrovend, en vervelend om steeds op verpleegafdelingen te storen.” Samen met een leverancier werd er een track-and-tracesysteem ontwikkeld waardoor je precies kunt zien waar de spullen zijn en wat de status ervan is. Ook bedachten ze samen een handig logistiek proces. Op deze manier zorgen de medewerkers van de Medische Hulpmiddelen Service er nu voor dat afdelingen voldoende spullen hebben die piekfijn in orde zijn.

Polsslag 2 UMCG 12 april 2018, pagina 2. [pdf]