Vegro, expert in hulpmiddelen, levert een bijdrage aan zorgvernieuwing

17 June 2019

‘Door zorghulpmiddelen efficiënter in te zetten, kunnen miljoenen euro’s worden bespaard en ontlasten we duizenden zorgmedewerkers.’ Dit zegt Karel Jonker, directeur van Vegro. Vegro, een landelijke speler op het gebied van hulpmiddelen, investeert in zorglogistiek en wil daarmee een positieve bijdrage leveren aan toekomstbestendige zorg in Nederland.

Nederland vergrijst, er is een tekort aan verzorgenden en verpleegkundigen en het ziekteverzuim steeg het afgelopen jaar van 4,9 naar 5,1 procent. Op dit moment werkt 1 op de 7 mensen in de zorg. In 2040 (het jaar waarin de piek van de vergrijzing verwacht wordt) zal dit aanzienlijk minder zijn. ‘Tijd voor actie dus!’, zegt Karel Jonker.

Afbeelding 1

Onderzoek

Vegro onderzoekt samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Rivas Zorggroep hoe slimme logistiek de zorg kan ontzorgen. ‘Zorghulpmiddelen, bedden, rolstoelen en tilliften, kunnen namelijk veel efficiënter kunnen worden ingezet’, vertelt hij.

De meeste zorginstellingen beschikken over een arsenaal aan zorghulpmiddelen, maar er is niet altijd overzicht waar deze zich precies bevinden. Zo kan de ene verpleegafdeling om een zorghulpmiddel verlegen zitten, terwijl de afdeling daarnaast het niet gebruikt. Alleen weten ze dat nu vaak niet van elkaar. ‘Mensen zoeken zich suf.’

‘Slimme logistiek kan de werkdruk van zorgmedewerkers verminderen. Verpleegkundigen en verzorgenden zijn verantwoordelijk voor de zorg aan patiënten én moeten er nu vaak voor zorgen dat de zorghulpmiddelen er zijn. De vraag is of dat wel zo efficiënt is.’

Voorspellen

‘Bij een goed logistiek systeem kun je voorspellen wanneer een patiënt bijvoorbeeld een antidecubitusmatras nodig heeft. Hoe het nu gaat? Voor een patiënt die veel op bed ligt bezorgen we vaak op stel en sprong een matras voor in zijn of haar ziekenhuisbed. Wanneer de patiënt wordt ontslagen uit het ziekenhuis (om thuis verpleegd te worden), wordt het matras ingenomen en gereinigd.’

‘Vegro wordt vervolgens via een andere weg ingeschakeld om voor diezelfde patiënt hetzelfde matras aan huis te leveren. Zonde van het geld, de tijd en energie. Hoe dit komt? Dit heeft alles te maken met de verschillende financieringsstromen. Niet de patiënt staat centraal, maar de regelgeving’, vertelt Karel Jonker. ‘Daarbij komt dat door de extramuralisering patiënten tegenwoordig sneller de keten van zorginstellingen doorstromen. Vaak mogen ze de dag na een operatie al naar huis. Dat legt een enorme druk op het inzetten van zorghulpmiddelen’, legt hij uit.

‘Een van die oplossingen is het koppelen van informatietechnologie aan zorghulpmiddelen. Dankzij barcodes of sensoren voor locatiebepalingen is dan met één druk op de knop te zien waar wat zich bevindt. Ook kan het voor zorgorganisaties voordeliger en praktischer zijn om partijen als Vegro ervoor te laten zorgen dat hulpmiddelen schoon, heel en op tijd op de juiste plek te vinden zijn in plaats van over een eigen voorraad zorghulpmiddelen te beschikken.’

E-health, robotisering en big data zullen ervoor zorgen dat de zorg in de toekomst van goede kwaliteit is en betaalbaar blijft. Een voorbeeld van robotisering in de zorg is de Lea. Het loophulpmiddel kan mensen met de Ziekte van Parkinson helpen bij het voorkomen van een freeze. ‘De Lea rijdt niet te ver bij de gebruiker weg en stimuleert bovendien het maken van een continu gangpatroon van grotere stappen.’

Overbelasting van zorgmedewerkers

‘Een ander actueel thema binnen de zorg is overbelasting van zorgmedewerkers’, zegt Karel Jonker. ‘Onregelmatige diensten, fysiek en mentaal zwaar werk in combinatie met het feit dat veel zorgmedewerkers eerder aan een ander denken dan aan zichzelf, maakt dat het percentage zorgmedewerkers met een burn-out hoog is.’

‘Bij de Vegro Academie leiden we zorgmedewerkers op om hulpmiddelen (die hun werk verlichten) op de juiste manier toe te passen. Daarnaast bieden we trainingen aan op het gebied van persoonlijk leiderschap, mindfulness en vitaliteit.’

Op deze manier hopen we een bijdrage te leveren aan zorgvernieuwing en het beschikbaar houden van kwalitatief goede zorg voor nu en in de toekomst’, besluit hij.

Hoe kunnen we logistieke processen in de zorg verbeteren? Om deze vraag te beantwoorden werken Vegro Expertisecentrum Hulpmiddelen, RePoint, Vodafone, Ericsson en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) samen in het 5Groningen project. Het 5Groningen project realiseert via nieuwe 5G technologie beter inzicht in logistieke processen van zorginstellingen. Het doel is om die processen klantgerichter, schoner en efficiënter in te richten.

“Vegro, expert in hulpmiddelen, levert een bijdrage aan zorgvernieuwing”, 17 juni 2019. [pdf]